Direktlänk till inlägg 29 juni 2010

Skolan, social utsatthet, teknik

Av Maggan - 29 juni 2010 09:02

Jag sitter och läser en artikel i HN, där antyds att datorer och en-till-en är grunden till sjunkande betyg. Nej det står inte rakt ut och artikelförfattaren förnekar det i kommentarsfältet, men jag läser det mellan raderna. Jag har själv diskuterat det i kommentarerna, denna gång valde jag även att skriva under namn och politisk färg. Det tar inte lång tid förrän det naturligtvis blandas in, att Vänsterpartiet vill ha en flum-skola (vad är eg en flumskola?) och att jag naturligtvis skyller på Alliansregeringen och den sittande majoriteten i Falkenbergs kommun. och JA det gör jag. För så länge som datorer ersätter lärare, så länge som majoriteten i Falkenberg tror att datorn skall spara pengar så är de fel ute. Men det är INTE datorn eller projektets fel utan det handlar om inkompetens. Jag är övertygad om att datorn är ett kick-ass hjälpmedel i skolan, jag gillar det faktum att ALLA elever på skolan får en dator så att det blir lika för alla. Det jag inte gillar är när man istället för att se till skolornas resurser och hur rektorerna fördelar dito istället skyller på datorn när betygen rasar. Om inte skolan får mer resurser och fler kompetenta lärare så kommer inte heller betygen att stiga, datorer eller ej. Vi kan inte ta bort ngot av dem, faktum är att elever behöver datorer och de behöver stöd i form av lärare och annan kompetent personal, detta är inget flum det är fakta. Björklunds skolpolitik som baseras på betyg, piskor, tvång och hets kommer inte att leda till bättre resultat, tvärtom. Björklunds skolpolitik leder till utsatthet, diskriminering, sämre resultat och större klasskillnader!

 
 
Thomas Tvivlaren

Thomas Tvivlaren

27 april 2011 20:48

Så sant, så sant. Datorer är fantastiska verktyg men man får aldrig glömma bort att det är det enda de är. Alla verktyg kräver utbildning för att kunna nyttjas bra. När sedan den huvudsakliga räjongen för detta verktyg blir Internet och man funderar på den brukliga kunskapsnivån bland lärare i allmänhet (jag önskar att det bara var min fördom) så känns det inte helt ok.

Totade ihop en liten skrift på ämnet för ett tag sedan som kanske kan vara något att ödsla tid på:

http://www.thomastvivlaren.se/2010/02/informationspolitiken-omfamnar-skolan.html

http://www.thomastvivlaren.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maggan - 1 maj 2013 18:22


Idag är det 1a maj. I Falkenberg var det traditionsenligt firande. Här nedan följer mitt tal i skrift samt en video av talet. Kamrater och mötesdeltagare Cornelis sjöng en gång att; Somliga går med trasiga skor. Säg, vad beror det på? Enligt r...

Av Maggan - 13 april 2011 20:58

Ni som följer mig på twitter undgick nog inte mitt raljerande under taggen #netscan igår. Jag var alltså på föreläsning i dotterns skola, då det ramlat in en lapp från skolan där det stod så här:   Lär dig den värld som våra unga kallar vardag! ...

Av Maggan - 5 februari 2011 22:30

Några dagar innan jul så skrev jag ett blogginlägg som berörde fattigdom och social utsatthet, mina funderingar har dröjt sig kvar då många i min omgivning berörs av just fattigdom. Både direkt och indirekt. Rädda barnen kom för några dagar sedan ut ...

Av Maggan - 1 december 2010 15:09

Sitter och läser brev från föräldrar som skrivit till majblomman. Idag kan vi läsa i Aftonbladet att i dag lever över 340 000 barn i relativ fattigdom i Sverige, barnfattigdomen har ökat med nästan 50 procent från 2006. Enligt siffror från Socialst...

Av Maggan - 6 oktober 2010 19:39

Nu är det avklarat! Vår första manifestation, ja Falkenberg mot rasism då alltså.   Jesper inledde med följande: Så, då slog klockan halv 6 och det är dags att sätta igång. Hej allihopa, jag heter Jesper Berglund och är er värd för kvällen. ...

Presentation


Maggan är en 30-årig rabiat vänstervriden tvåbarnsmorsa. Jag är feminist och diskuterar mer än gärna genus och politik.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards