Direktlänk till inlägg 9 september 2010

För det är väl inte bara valfloskler du slänger ur dig, eller?

Av Maggan - 9 september 2010 21:56

Idag har jag varit en sväng på katrinebergs folkhögskola, det var temadag där och politiker från riksdagspartierna var inbjudna till en dag med frågor, presentationer av partiprogram och annat kul.  Efter en natt full av mardrömmar om Göran Hägglund och KD´s familjepolitik var jag lite grusig i ögonen och halvtrött. Dock tog det inte lång tid förrän jag vaknade till liv, en av de representanter från Centerpartiet uttryckte sig klumpigt och rent av provocerande emellanåt. "Alla kan skaffa sig ett jobb, det handlar bara om att sänka sina krav lite", "Om någon tafsar på en så får man säga ifrån och slå tillbaks, kvinnor måste säga ifrån" Ja Helén, det måste de. MEN det gör det inte mindre ok, att sitta och påstå att man skall säga ifrån och kanske slå tillbaka och ge igen är inte så jävla enkelt om man som person är ny på en arbetsplats full med invanda strukturer.


Du förordar sedan facket, facket är så bra, facket kan hjälpa utsatta kvinnor, det vet du för du är egenföretagare och har startat sju st nätverk för kvinnor. Newsflash, genus består av mer än att sitta på nätverksmöten och diskutera att kvinnor kan. För att förändra samhället krävs en attitydförändring, ett paradigmskifte där vi river ner det patriarkala styret där den vite heterosexuelle mannen är norm! Att ditt eget ungdomsförbund sedan driver kampanjen Fuck facket 4ever verkar inte spela så stor roll för dig, facket är fint, genus är bra. Men fine. Jag skall hålla dig på ordet nästa gång Vänsterpartiet i Falkenberg lägger en genusrelaterad motion, då förväntar jag mig att vi får medhåll från centerpartiet med dig i spetsen.


För det är väl inte bara valfloskler du slänger ur dig, eller?


Nästa stjärna på dagens himmel var den moderata representanten, inte nog med att hon avbröt andra talare, försökte stjäla ordet, var allmänt otrevlig och dessutom verkade tro att det var en skock får hon hade framför sig så satt dessutom Fru Brodén och raljerade om talibaner, terrorister, vänsterpartister som var emot allting. Då funderar jag på vad M har bland sina stenar de kastar runt i sitt glashus... Hur var det nu, vilka var emot vad? Jag kommer även påminna om Fru Brodén vid nästamöte där en genusrelaterad motion behandlas då jämställdhet och genus och attitydförändringar idag blev en av moderaternas huvudfrågor när Brodén hade sina utläggningar. Ha detta i minnet, för frågan lär dyka upp igen.


Jämlikhet var det ja, Moderaterna gillar jämlikhet, fast inte när det gäller romer. Idag gjorde EU ett starkt ställningstagande mot diskrimineringen av romer, moderaterna röstade emot att agera mot Frankrike.Varför fördömde inte jämställdhetsivraren Brodén sina kompisar? Som sagt vi har en omröstning i genusrelaterade frågor att kassera in från även M. Om de nu vill kännas vid det efter valet.


För det är väl inte bara valfloskler du slänger ur dig, eller?


Till sist vill jag även nämna Mauds stenar i Centerns glashus apropå att hon aldrig vill regera med kommunister. Läs här och gå igen om centerns historia, så ser det i alla fall för mig ut som att det kanske är på sin plats att ta kvasten och sopa rent framför egen dörr Maud!


Läs Superkompetenta Eva-Britts blogg om du är intresserad av ett EU med vänsterperspektiv.


Glöm inte gå och rösta rödgrönt!

 
 
Ausgeflippt

Ausgeflippt

1 oktober 2010 22:02

MYCKET bra skrivet :-)

http://ausgeflippt.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maggan - 1 maj 2013 18:22


Idag är det 1a maj. I Falkenberg var det traditionsenligt firande. Här nedan följer mitt tal i skrift samt en video av talet. Kamrater och mötesdeltagare Cornelis sjöng en gång att; Somliga går med trasiga skor. Säg, vad beror det på? Enligt r...

Av Maggan - 13 april 2011 20:58

Ni som följer mig på twitter undgick nog inte mitt raljerande under taggen #netscan igår. Jag var alltså på föreläsning i dotterns skola, då det ramlat in en lapp från skolan där det stod så här:   Lär dig den värld som våra unga kallar vardag! ...

Av Maggan - 5 februari 2011 22:30

Några dagar innan jul så skrev jag ett blogginlägg som berörde fattigdom och social utsatthet, mina funderingar har dröjt sig kvar då många i min omgivning berörs av just fattigdom. Både direkt och indirekt. Rädda barnen kom för några dagar sedan ut ...

Av Maggan - 1 december 2010 15:09

Sitter och läser brev från föräldrar som skrivit till majblomman. Idag kan vi läsa i Aftonbladet att i dag lever över 340 000 barn i relativ fattigdom i Sverige, barnfattigdomen har ökat med nästan 50 procent från 2006. Enligt siffror från Socialst...

Av Maggan - 6 oktober 2010 19:39

Nu är det avklarat! Vår första manifestation, ja Falkenberg mot rasism då alltså.   Jesper inledde med följande: Så, då slog klockan halv 6 och det är dags att sätta igång. Hej allihopa, jag heter Jesper Berglund och är er värd för kvällen. ...

Presentation


Maggan är en 30-årig rabiat vänstervriden tvåbarnsmorsa. Jag är feminist och diskuterar mer än gärna genus och politik.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards