Direktlänk till inlägg 13 april 2011

Föreläsning med Mats Andersson från #netscan

Av Maggan - 13 april 2011 20:58

Ni som följer mig på twitter undgick nog inte mitt raljerande under taggen #netscan igår. Jag var alltså på föreläsning i dotterns skola, då det ramlat in en lapp från skolan där det stod så här:


Lär dig den värld som våra unga kallar vardag!

Internet som riskmiljö - Hur kan vi skydda våra ungdomar?


Så långt så gott. Jag går dit något ifrågasättande, jag har googlat företaget netscan som håller i föreläsningen, och jag får snart alla mina farhågor och några  där till bekräftade.


Andersson skämtar lite och folk skrattar, sedan börjar han berätta hur netscan samarbetar med alla möjliga myndigheter och organisationer.

Han berättar vidare att han har föreläst för skolbarnen tidigare under dagen, pojkar och flickor separerade pga.


"Jag vill lära döttrarna, men inte lära upp era söner"


Tja, jag vet inte riktigt var jag ska börja, vad menar han?! Sedan drar propaganda-apparaten igång och jag sitter där och tror inte mina öron, medan min twitterfeed fullkomligt exploderar. Andersson drar exempel på exempel på barn som blir utsatta för fula gubbar på internet, och visar internetadresser för att visa att vi inte känner till alla ställen våra barn surfar på. Han berättar vidare hur han själv surfar och låtsas vara exv ungtjej12 (påhittat nick av mig) för att bli kontaktad av män och för att se vad fula gubbar håller på med på barn och ungdomssidor - icke att förglömma, i utbildningssyfte, alltså för att han sedan skall kunna dra dessa exempel på sina föreläsningar. Han säger att han inte tar kontakt med männen (för enligt Andersson är det bortsett från ngt få undantag ALLTID män), utan de kommer till honom. Han berättar hur män berättar för honom om sina fantasier och om hur de vill ha sex med honom.


Om vi bryter lite här och funderar på vad det är han säger. Menar han att internet kryllar av, fula gubbar som inte vill annat än att ha sex med barn? Ja det gör han. Han berättar om allt hemskt som händer honom när han är på nätet, alla fula gubbar som vill visa snoppen, ha sex och skriver snusk till honom. Man ser att nu börjar flera stycken i salen skruva lite på sig, de börjar bli oroliga - de suger åt sig allt som Andersson säger som en total sanning, ingen ifrågasätter. Inte för att det fanns plats för ifrågasättanden, för det hade vi inte tid med förrän sist på programmet.


Andersson visar hur pedofiler och hebefiler kan snoka upp barn på hemsidor för att sedan kontakta dem på communitys av olika de slag. Han berättar också om Facebook, hur 10-åringar har facebook, hur pojkar blir mobbade på fejjan och hur pojkar blir kontaktade av män på facebook. Sedan berättar han hur barn och ungdomar gör marknadsundersökningar där!!!11!!!


Föreläsningen går vidare, han går igenom falska modellargenturer, fotografer, han berättar hur pedofiler samlar på barnbilder som andra samlar på samlarkort. Ororn bland föräldrarna börjar här bli påtaglig. De verkar kunna se sina barn på bilder photoshoppade i jättemånga exemplar framför sig. Det gör inte jag. Han uppmanar oss mammor att följa med våra döttrar när de skall på sin modellfotografering, gör något kul av det!!1!


Här någonstans satte jag i halsen och började fundera på om alla verkligen tänkte så här? Om det är ok att våra barn, eller rättare sagt att våra döttrar (enligt Andersson, sönerna vill bli annat exv med i reklamfilm) vill bli modeller? Vårt ansvar ligger väl inte enbart i att kolla upp copyright på foton och fotografer, vårt ansvar ligger väl i att få våra barn bort från det ytliga, och leda dem in i en värld där att vara snyggast inte nödvändigtvis är lika med bäst? Jag förstår faktiskt inte, är vi så ovanliga? Samhället har ju en del och ett ansvar för vad vi för fram till våra barn. Andersson går bla igenom lite reklamkampanjer och hur de där framställer kvinnor och det är skrämmande, ja. Men det har väl knappast med fula gubbar att göra utan med det patriarkala samhället, där kvinnor gång på gång blir objekt istället för subjekt?


Andersson visar också hur han på 3 min kan bli kompis med ett barn på internet. Han visar ett exempel och pratar på om hur lätt det är att hitta namn och information om människor på internet, och barnen accepterar den vuxne. Detta är också en sak som föräldrarna på föreläsningen lämnar oemotsagd. Jag funderar på hur föräldrar bemöter sina barn inför barnens internetanvändande...


Någonstans här så inser jag hur rädda många av föräldrarna faktiskt är och hur Andersson spelar på denna rädsla. Det är precis som när alla pedofiler (läs män) skulle jagas bort från förskolorna, eller att barn blir kidnappade i vita vanar utanför sitt hem. Nej, faktum är att statistik visar att de flesta övergreppen mot barn sker i hemmet, av någon i barnets närhet!


Precis som Sverigedemokraterna spelar på människors rädslor inför det som är främmande så gör också Andersson det för att "väcka föräldrarna" för att få dem att inse hur utsatta just DERAS barn är på internet. Detta gör Mats rätt så stora pengar på kan jag gissa (jag gissar för att det är en enskild firma så jag kan inte på direkten få fram vad bolaget tjänade vid senaste deklaration). Detta betalar skolans föräldraförening och skolan för. Då skolan tog en del av kostnaden för föreläsningen (källa: protokoll från föräldraföreningens styrelsemöte dec 2010), det är alltså i sista änden skattebetalarna som betalar för att Andersson skall komma och skrämma upp okunniga vuxna om vad deras barn håller på med på internet.


Andersson berättar vidare hur ungdomar onanerar inför kameror och har webcamsex, han fortsätter senare att berätta hur våra döttrar blir fotograferade och filmade av sina pojkvänner och att materialet sedan används av våra söner i utpressningssyfte. Seriously?! Han råder oss att lära våra döttrar att slänga ett öga runt i pojkvännens rum för att se om det finns någon inspelningsutrustning där! Detta har han även sagt till ungdomarna han har pratat med tidigare under dagen. Allvarligt talat?! Skall jag lära min dotter att alla män är potentiella våldtäktsmän? Eller vad vill herr Andersson?


Han berättar också om en sida som heter Go supermodel, där kan man bara vara registrerad som tjej. Men där kryllar det också av fula gubbar enligt mats. Men tjejerna älskar ju att vara modeller, det gör alla tjejer!!11!!! Man kan gå på catwalk, prata om smink, och om annat som bara tjejer kan något om. Jo han säger faktiskt så


På Go supermodel pratar man om sådant man måste vara född tjej för att förstå, som smink och sånt, miljön är flickig och glamour.


Pojkar å andra sidan de gillar att drömma om sånt som är coolt exv att bli poliser, brandmän och stridspiloter. Därför låtsas pedofiler vara dessa yrken.


Han berättar om flickor som fotar snippan för att byta till sig hästmat, han berättar om hur han istället anser att barnen skall få handla hästmat med pengar de tjänat ihop hemma, för det är statusprylar som barnen skall ha och det har de lärt sig av oss vuxna.


Nej det är inte vanliga män som gör så här, det är din granne.


Oscar Swartz (@Oscartexplorer) har skrivit intressant om Grooming, som Andersson också tog upp en hel del i sin föreläsning, Andersson är missnöjd med grooming-lagen. vad ni anser lämnar jag åt er, själv är jag väldigt tveksam då den faktiskt kan användas i brottsprovokativt syfte. Dock är den ju enligt Andersson verkningslös.


Andersson fortsätter föreläsningen och berättar om hur porrsajter stjäl bilder på barn och publicerar i andra sammanhang, han ger även en känga åt Disneys Hanna Montanah, som många ungar (främst tjejer tydligen) gillar. Han gillar inte att man googla hennes namn och hitta privata utlämnande bilder på henne. Andersson tar också upp Alexandramannen (som även Swartz nämner i bloggposten), vill ni läsa om Alexandramannen från någon som faktiskt har kompetens inom området kan jag istället rekomendera Wagners (2008) Alexandramannen


Jag skulle kunna berätta ännu mer om vad som hände på föreläsningen, tex. när Andersson gick ner sig i genusträsket rejält och jämförde mäns hjärnor med lådor där en sak placeras i varje låda. Kvinnors hjärnor var kabelskåp där varje sak bands samman med ett annat och knöts ihop med känslor. Därför är kvinnor känslomänniskor, vi känner genom våra kablar. Män är inte känslomänniskor för de har lådor i hela huvudet som kategoriserar och sorterar och då således inte är sammankopplade med några kablar, den manliga genen borde ha fått mer av den kvinnliga avslutar han detta resonemanget med. och De närvarande föräldrarna skrattar och nickar?! Va fan är jag tillbakaskickad i tiden? 50-talet ringde och ville ha sin syn på genus tillbaks!


Jag skulle kunna berätta mer om vad Andersson sa, men jag orkar faktiskt inte, jag tappade nästan hoppet om mänskligheten. En vän på twitter sa att Mats föreläsning når ut till de som minst behöver den, jag håller med. Han skräms och det rejält. Om jag får vara med och bestämma så tänker jag stoppa det här på vår skola, gärna i vår kommun, helst av allt skulle jag vilja se evidensbaserade föreläsningar. Det finns faktiskt ett par som håller i såna. som har forskat inom ämnet och som föreläser. Ett exempel på en sån person är Elza Dunkel, hon  har erfarenheten jag inte ser hos Andersson. Jag må låta elitistisk men jag litar hellre på Dunkels forskning och mångåriga erfarenhet än anderssons netscan.


Vill du ha råd kring vad unga gör på nätet? Ladda hem en broschyr här


Dunkel föreläser ihop med Wagner som skrivit boken om Alexandramannen. DET vore en föreläsning värd mina skattepengar!


//M







 
 
Mia Ankarwall

Mia Ankarwall

14 april 2011 21:03

Tack för att du delade med dig. Jag missade skräpet den gången det var här i stan. Puh!

Jätteviktigt inlägg här! Tack!
/Mia

http://miaankarwall.wordpress.com

 
Thomas Tvivlaren

Thomas Tvivlaren

27 april 2011 20:21

Säkerhetsbranschen är full med profitörer som spelar på människors rädslor och okunskap. Just den här varianten som för egen vinnings skulle svärtar ned Internet lägger också grunden för att den stora goda potentialen med nätet skall ignoreras. Hoppas verkligen Andersson hittar till dotterns skola så...

http://www.thomastvivlaren.se

 
kurd

kurd

26 juni 2011 22:55

Hej söt blogg ! :D ska vi följa varandra på bloglovin?<3

http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se

 
frida

frida

26 maj 2012 15:47

Även om han verkar vara en totalt snevriden idiot utan normal kvinnosyn så måste jag ändå påpeka att det han berättar om händer. Mer än man tror. Jag är 19, och när jag var 10 så chattade jag med pedofiler tillsammans med kompisar, och halva klassen hade en pedofil på msn (typ uuupet_81 eller något sådant) som vi tillsammans camade med och kletade hudkräm i ansiktet för att han bad oss. Det var ju kul. Och ingen fick säga något till sina föräldrar för då var det slut på det roliga. Man visste att man skulle få skäll. På lunarstorm fick man ofta meddelanden från 35-åringar som tyckte man hade en söt rumpa osv osv.

Det händer. Faktiskt. Majoriteten av de jag känner i min ålder har någon gång under sin barndom haft kontakt med en vuxen som försöker ta kontakt med en, sexuellt, via internet. Och då är det alltid män.

Och webcamsex? Vardagsmat. Som 13-årig hade jag olika listor på msn. En lista var bästisar, en annan vänner, skolan och så peddos. I peddos ingick även jämngamla som alltid runkade i cam. Det var sju sjukt äckligt men oj så spännande.

Såklart inte alla barn har det såhär på internet, men jag vet att jag hade det, många av mina vänner, mina storasystrar, både i min hemstad och på andra ställen. Man tyckte det var kul. Man förstod inte att det kunde vara farligt. Jag tror inte man bör förneka att det finns många män som får kontakt med barn via internet. För så är det.

http://wayouteast.blogg.se

 
Ann-Charlotte

Ann-Charlotte

20 september 2013 13:03

Jag vill tipsa om http://www.surfalugnt.se som har mycket bra material om unga och nätet som ger en lite mer nyanserad bild.

http://ac.vimittilivet.se

 
Ingen bild

förälder till yngre tonåringar

13 november 2013 11:56

Håller fullständigt med dig Frida. Var på hans föreläsning i går kväll, 2½ år senare. Mycket har nog ändrats i hans information men kärnan fanns kvar. Anser att det var en bra föreläsning med väckarklockor för oss föräldrar. Arbetar inom skolan med detta och vet vad jag pratar om. Visst kan det verka skrämmande men precis som Frida skriver så händer det, även om vissa vill förneka det och tror att det händer inte mina barn. Hans tydliga budskap var inte att bara skrämmas utan att få oss att inse vikten av att ha en bra relation till våra barn. Att få dem att våga komma till oss och berätta. Han påtalade också att vi inte ska bli rädda för internet och alla socila medier utan öppna en dialog med våra barn. Att bry oss ännu mer. Jag kan bara prata varmt om hans föreläsning och tycker att fler föräldrar borde få höra detta. Upplägget är ju väldigt intensivt men det är ju så att jag och många andra med mig tycker att 2 timmar på kvällstid är tillräckligt och vi vill ju alla trots allt lägga all tid vi kan på att vara med våra barn, eller?

 
Ingen bild

Gunilla Ramstedt

11 mars 2015 20:08

Teknikens framfart och vår naiva tro på mänskligheten är inte i fas. Kan var ett hårt slag, svårbegripligt, men sann.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maggan - 1 maj 2013 18:22


Idag är det 1a maj. I Falkenberg var det traditionsenligt firande. Här nedan följer mitt tal i skrift samt en video av talet. Kamrater och mötesdeltagare Cornelis sjöng en gång att; Somliga går med trasiga skor. Säg, vad beror det på? Enligt r...

Av Maggan - 5 februari 2011 22:30

Några dagar innan jul så skrev jag ett blogginlägg som berörde fattigdom och social utsatthet, mina funderingar har dröjt sig kvar då många i min omgivning berörs av just fattigdom. Både direkt och indirekt. Rädda barnen kom för några dagar sedan ut ...

Av Maggan - 1 december 2010 15:09

Sitter och läser brev från föräldrar som skrivit till majblomman. Idag kan vi läsa i Aftonbladet att i dag lever över 340 000 barn i relativ fattigdom i Sverige, barnfattigdomen har ökat med nästan 50 procent från 2006. Enligt siffror från Socialst...

Av Maggan - 6 oktober 2010 19:39

Nu är det avklarat! Vår första manifestation, ja Falkenberg mot rasism då alltså.   Jesper inledde med följande: Så, då slog klockan halv 6 och det är dags att sätta igång. Hej allihopa, jag heter Jesper Berglund och är er värd för kvällen. ...

Av Maggan - 5 oktober 2010 20:56

Imorgon har Falkenberg mot rasism sin premiärmanifestation. Det är lite nervöst, kommer det någon? Kommer det massvis? Kommer mitt tal gå bra? Kommer jag staka mig, eller kanske till och med börja hyperventilera    Ja, många tankar snurrar i mitt huv...

Presentation


Maggan är en 30-årig rabiat vänstervriden tvåbarnsmorsa. Jag är feminist och diskuterar mer än gärna genus och politik.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards