Alla inlägg under september 2010

Av Maggan - 9 september 2010 21:56

Idag har jag varit en sväng på katrinebergs folkhögskola, det var temadag där och politiker från riksdagspartierna var inbjudna till en dag med frågor, presentationer av partiprogram och annat kul.  Efter en natt full av mardrömmar om Göran Hägglund och KD´s familjepolitik var jag lite grusig i ögonen och halvtrött. Dock tog det inte lång tid förrän jag vaknade till liv, en av de representanter från Centerpartiet uttryckte sig klumpigt och rent av provocerande emellanåt. "Alla kan skaffa sig ett jobb, det handlar bara om att sänka sina krav lite", "Om någon tafsar på en så får man säga ifrån och slå tillbaks, kvinnor måste säga ifrån" Ja Helén, det måste de. MEN det gör det inte mindre ok, att sitta och påstå att man skall säga ifrån och kanske slå tillbaka och ge igen är inte så jävla enkelt om man som person är ny på en arbetsplats full med invanda strukturer.


Du förordar sedan facket, facket är så bra, facket kan hjälpa utsatta kvinnor, det vet du för du är egenföretagare och har startat sju st nätverk för kvinnor. Newsflash, genus består av mer än att sitta på nätverksmöten och diskutera att kvinnor kan. För att förändra samhället krävs en attitydförändring, ett paradigmskifte där vi river ner det patriarkala styret där den vite heterosexuelle mannen är norm! Att ditt eget ungdomsförbund sedan driver kampanjen Fuck facket 4ever verkar inte spela så stor roll för dig, facket är fint, genus är bra. Men fine. Jag skall hålla dig på ordet nästa gång Vänsterpartiet i Falkenberg lägger en genusrelaterad motion, då förväntar jag mig att vi får medhåll från centerpartiet med dig i spetsen.


För det är väl inte bara valfloskler du slänger ur dig, eller?


Nästa stjärna på dagens himmel var den moderata representanten, inte nog med att hon avbröt andra talare, försökte stjäla ordet, var allmänt otrevlig och dessutom verkade tro att det var en skock får hon hade framför sig så satt dessutom Fru Brodén och raljerade om talibaner, terrorister, vänsterpartister som var emot allting. Då funderar jag på vad M har bland sina stenar de kastar runt i sitt glashus... Hur var det nu, vilka var emot vad? Jag kommer även påminna om Fru Brodén vid nästamöte där en genusrelaterad motion behandlas då jämställdhet och genus och attitydförändringar idag blev en av moderaternas huvudfrågor när Brodén hade sina utläggningar. Ha detta i minnet, för frågan lär dyka upp igen.


Jämlikhet var det ja, Moderaterna gillar jämlikhet, fast inte när det gäller romer. Idag gjorde EU ett starkt ställningstagande mot diskrimineringen av romer, moderaterna röstade emot att agera mot Frankrike.Varför fördömde inte jämställdhetsivraren Brodén sina kompisar? Som sagt vi har en omröstning i genusrelaterade frågor att kassera in från även M. Om de nu vill kännas vid det efter valet.


För det är väl inte bara valfloskler du slänger ur dig, eller?


Till sist vill jag även nämna Mauds stenar i Centerns glashus apropå att hon aldrig vill regera med kommunister. Läs här och gå igen om centerns historia, så ser det i alla fall för mig ut som att det kanske är på sin plats att ta kvasten och sopa rent framför egen dörr Maud!


Läs Superkompetenta Eva-Britts blogg om du är intresserad av ett EU med vänsterperspektiv.


Glöm inte gå och rösta rödgrönt!

Av Maggan - 2 september 2010 22:56

Har postat insändare till HN, postar här med för säkerhets skull   


Apropå Aktiv politiks återinträde på den politiska scenen.


Jag anser att det är på sin plats att påminna om och ta upp Kjell Johanssons beteende på Fajanskolan, där han uttryckligen frågade oroliga och upprörda föräldrar om han skulle "torka dem i röven också" (citat från Hn´s reportage om mötet).


Jag tycker att ett sådant beteende från en folkvald lämnar mer än övrigt att önska. Vissa kanske tycker att han är ärlig och rättfram, ”säger som det är”, men jag anser att det är en förolämpning gentemot väljarna och dessutom otroligt klumpigt gjort.  Att få sitta med i fullmäktige och nämnder är ett förtroende som skall och bör förvaltas i väljarnas största intresse.


Jag anser att Aktiv politik gång efter annan vänder kappan efter vinden. Kan det vara så att återinträdet för AP handlar om enskilda personers vilja att synas och höras så mycket som möjligt? Jag är själv politiskt aktiv, men jag ser det snarare som en möjlighet att påverka saker jag anser är fel och tala för de som inte kan göra sin röst hörd. Är det inte dags att försöka komma ihåg allting som alliansen med hjälp av AP har ställt till med här i kommunen de senaste fyra åren?


Alla gånger man har läst upprörda insändare med avslutning: Detta skall jag komma ihåg när valet kommer. Nu är det upp till bevis. Alla ni som varit så missnöjda, rösta nu rött för en förändring. Ge oss en chans att visa vad vi går för så lovar jag er att vi skall göra vårt yttersta för att skapa den kommun ni vill ha. En kommun där vi bryr oss om varandra, en kommun där alla får finnas till, ung som gammal, sjuk som frisk.


Det är dags att vi håller ihop, det är dags för förändring, det är dags för en solidarisk majoritet i Falkenbergs kommun. Det är dags nu, Håll ihop!


// Magdalena Eklund, Vänsterpartiet Falkenberg

Presentation


Maggan är en 30-årig rabiat vänstervriden tvåbarnsmorsa. Jag är feminist och diskuterar mer än gärna genus och politik.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards