Direktlänk till inlägg 1 december 2010

Om fattigdom, dåligt samvete och social utsatthet

Av Maggan - 1 december 2010 15:09

Sitter och läser brev från föräldrar som skrivit till majblomman. Idag kan vi läsa i Aftonbladet att i dag lever över 340 000 barn i relativ fattigdom i Sverige, barnfattigdomen har ökat med nästan 50 procent från 2006.

Enligt siffror från Socialstyrelsen bodde år 2009 137 000 barn i familjer som lever på socialbidrag – alltså i absolut fattigdom.


Anser ni att det här är värdigt? Är det inte dags att barnkonventionen blir lag? Är det inte dags att se till dem som inte har det lika bra som vi andra? Jag blir så ledsen. Framförallt skäms jag över mitt eget konsumerande och mitt eget tjurande. Jag borde fan inte gnälla, vi har det bra i vår familj, vi kanske är fattiga på pappret men vi har julmat, lite julklappar och varma kläder.


I nästa stund får jag ångest över att barnen kanske inte gillar adventskalendrarna, när vi för bara någon vecka sen rensat ur våra överfulla garderober för att skänka vinterkläder till hemlösa. Jag borde skämmas. Men det gör jag egentligen inte, för jag hjälper till så gott jag kan, jag försöker förändra, jag tjafsar med rektorer om avgiftsfri skola, jag försöker köpa hemlösas tidning så fort jag får chansen, jag skänker kläder och jag handlar second hand för att minska belastningen på miljön och för att spara pengar. Ändå så gnager det dåliga samvetet inom mig, visst borde man väl kunna göra mer? Mer för de fattiga barnen, de har inte valt att födas in i familjer som lever i fattigdom, ingen vill leva fattigt och JO fattigdom finns även i Sverige vad ni än hävdar som alltid vill jämföra med indien och Afrika, fattigdom finns här.


Det finns barn som inte får lagad mat hemma varje dag, som inte kan välja den där roliga aktiviteten på friluftsdagen för den kostar pengar. Det finns barn som låtsas vara sjuka när det är friluftsdagar för de orkar helt enkelt inte hitta på ursäkter längre. Det finns barn (som trots lag om avgiftsfri skola) som får skämmas när de inte kan betala den där terminsavgiften för insamling till klassresan. Det finns barn som inte får någon frukt med sig till skolan, något extra på utflyktsdagen när matsäck skall skickas med, som öppnar och tittar in i en tom kyl på eftermiddagen när de kommer hem.


340 000 barn i relativ fattigdom och 137 000 barn i absolut fattigdom, sug på den en stund. Hur många har du i din omgivning?


Hur många föräldrar sitter inte just nu med en klump i magen inför julen och alla extra kostnader? Hur många barn gör inte det samma? Hur många barn önskar sig en riktig jul, en sån där jul som vi alla tar för given? Jag tror att det är många fler barn än du tror.


Därför är det viktigt att vi alla är med på det här med avgiftsfri skola, säg ifrån, det är emot skollagen oavsett snälla klassföräldrars intentioner och vad meningen för insamlingen är. När ni får det där brevet hem om 100-300 kr per termin så säg ifrån, det är inte ok. Tänk på barnen även om det inte påverkar dig och din familj direkt så kan det skapa en helvetes ångest för en annan familj!


Ge en slant till Majblomman, denna så bra och värdefulla organisation som går in och tar ansvar där staten brister. De står upp och hjälper de fattiga barnen så gott de kan. Man kan sätta in pengar till Majblommans riksorganisation deras plusgirokonto: 90 1907-6

Har man ett önskemål att pengarna ska gå till en speciell ort eller en speciell sak kan man skriva det på avin.


Kom igen nu för fan, minsta krona räknas. Ställ upp för dina medmänniskor, var lite Karl-Bertil så här i juletid. Det tänker ialla fall jag göra.


//Maggan

 
 
Anja

Anja

1 december 2010 22:14

Mycket bra och rörande skrivet.

Kramar

http://ausgeflippt.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maggan - 1 maj 2013 18:22


Idag är det 1a maj. I Falkenberg var det traditionsenligt firande. Här nedan följer mitt tal i skrift samt en video av talet. Kamrater och mötesdeltagare Cornelis sjöng en gång att; Somliga går med trasiga skor. Säg, vad beror det på? Enligt r...

Av Maggan - 13 april 2011 20:58

Ni som följer mig på twitter undgick nog inte mitt raljerande under taggen #netscan igår. Jag var alltså på föreläsning i dotterns skola, då det ramlat in en lapp från skolan där det stod så här:   Lär dig den värld som våra unga kallar vardag! ...

Av Maggan - 5 februari 2011 22:30

Några dagar innan jul så skrev jag ett blogginlägg som berörde fattigdom och social utsatthet, mina funderingar har dröjt sig kvar då många i min omgivning berörs av just fattigdom. Både direkt och indirekt. Rädda barnen kom för några dagar sedan ut ...

Av Maggan - 6 oktober 2010 19:39

Nu är det avklarat! Vår första manifestation, ja Falkenberg mot rasism då alltså.   Jesper inledde med följande: Så, då slog klockan halv 6 och det är dags att sätta igång. Hej allihopa, jag heter Jesper Berglund och är er värd för kvällen. ...

Av Maggan - 5 oktober 2010 20:56

Imorgon har Falkenberg mot rasism sin premiärmanifestation. Det är lite nervöst, kommer det någon? Kommer det massvis? Kommer mitt tal gå bra? Kommer jag staka mig, eller kanske till och med börja hyperventilera    Ja, många tankar snurrar i mitt huv...

Presentation


Maggan är en 30-årig rabiat vänstervriden tvåbarnsmorsa. Jag är feminist och diskuterar mer än gärna genus och politik.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards